dinsdag 16 mei 2017

De uitdagingen van een werkende moeder...

Deze hele week is het internationale week van 'respect voor de bevalling'. In Nederland is het bevallen al een hele klus. Niet voor iedereen, maar je hoort soms bizarre verhalen voorbij komen. In andere landen, overlijden nog steeds vaak moeders in het kraambed en sterven er ook nog vele baby's tijdens of na de bevalling. Ook de periode na de bevalling is weer voor iedereen heel anders. Je kunt je eigenlijk niet ECHT voorbereiden op het moederschap. Je weet niet hoe je kindje is en jouw eigen "mentale ik" speelt hierin ook een belangrijke rol.

Mijn eigen ervaring

Ik deel graag mijn ervaring met het moederschap met mijn 2 meisjes (inmiddels 7 en 4 jaar). Bij mijn eerste dochter had ik na een perfecte zwangerschap en bevalling een lastige opstart met borstvoeding. Alle troubles die je kon hebben, heb ik wel gehad ;-). Daarna ging het bergopwaarts. Hele makkelijke baby die met drie maanden doorsliep. Echt de bekende roze wolk. Bij ons tweede dametje ging dat even iets anders. Zwangerschap iets zwaarder, bevalling appeltje eitje en de opstart met borstvoeding ging perfect. Ik zag best wel op tegen die borstvoeding, maar ik wist nu precies waar ik op moest letten dus dat ging heel goed. Die roze wolk was er zeker, maar ik merkte ook dat 1 baby heel wat anders is dan een peuter en daarnaast nog een baby. Herkenbaar? En in het jaar daarna werd die wolk iets minder roze.

Ik word gek!

Meer dan 3, 5 jaren heeft het geduurd voordat de jongste doorsliep!! Waaahhhhh, soms had ik gedachten die je als moeder niet uit wilt spreken, geloof me. Alles geprobeerd. Van een week door laten huilen, uren bij haar zitten, kamer veranderen, bij haar grote zus laten slapen. Niets hielp. Deze dame was een echte doorzetter. Ze gaf niet op en bleef huilen tot ze een ons woog. Uiteindelijk belandden we in het Slaapcentrum in Den Haag, maar ook zij konden geen grip krijgen op de situatie.   Ze had een soort paniekaanvallen maar was wel aanspreekbaar, het was dus geen nachtangst. We moesten er maar mee leren leven en het zou vast wel een keer over gaan.

Je zelf wegcijferen 

En dan komt toch wel het 'gevaarlijkste' deel van moederschap om de hoek. Het jezelf wegcijferen.... Dit gevaar ligt heel erg op de loer. Als je een peuter hebt rondlopen en een baby in huis, maar je slaapt nauwelijks....dan is het goed oppassen dat je nog echt tijd vrij maakt om goed voor jezelf te zorgen. Na mijn eerste bevalling ben ik zelf uitgevallen met een burn-out. Wie niet overigens, tegenwoordig 1 op de 7 werknemers en bij (jonge) moeders ligt het aantal nog iets hoger. Dit kwam overigens niet doordat het moederschap an sich zo zwaar was voor mij. Ik had immers een model-kind (kwam ik pas later achter). Dit had grotendeels met mijn eigen persoonlijkheid te maken dat ik het allemaal TE goed wilde doen op alle fronten. Zowel in mijn werk als thuis. Mijn ervaring met een burn-out hield mij wel scherp na de tweede zwangerschap.

Mijn strategie

Ik pak altijd weer de levenscirkel erbij. Een cirkel waarin je jouw leven kunt weergeven en waarbij elk deelgebied van jouw leven staat voor een taartpunt. Voorbeelden van taartpunten zijn: familie, je werk, vrienden, ontspanning, sport, etcetera. Heel logisch is dat wanneer je een kindje krijgt, je  ergens anders iets moet minderen of schrappen. De dag heeft maar een X aantal uren en de verzorging van een baby kost nu eenmal tijd. Ik heb in de periode na mijn tweede bevalling heel wat dingen geschrapt. Mijn perfectionisme, mijn drive om altijd maar te doen en in actie te zijn, heb ik heel bewust op een laag pitje gezet? Was dat eenvoudig? Nou nee, maar deze bewustwording en hiernaar te leven heeft me wellicht wel behoed voor een tweede burn-out ;-). Al heel wat jaartjes inmiddels run ik naast het opvoeden van mijn kinderen mijn eigen bedrijf waarin ik alle vrijheden kan creëren die ik wens. En omdat ik zoveel vrijheden heb en er tegelijkertijd van alles op mijn pad komt, is het voor mij heel belangrijk dat ik overzicht blijf houden. Altijd bewust te zijn van de afwegingen. Als ik het ene aanpak, betekent dit dat ik minder tijd over houd voor het andere. 

Hoe ziet jouw cirkel eruit?

Als jij voor jezelf eens twee cirkels zou tekenen, jouw huidige cirkel en jouw gewenste cirkel....hoe zou deze er uit zien? Waar zou je absoluut meer tijd aan willen besteden en wat zou je op een lager pitje willen zetten of wellicht helemaal schrappen? Zijn er ook dingen die je kunt uitbesteden of delegeren? Vaak zie ik dat, vooral werkende moeders, heel veel hooi op hun vork nemen. Ze voelen zich voor veel dingen verantwoordelijk. Maar bedenk je wel; ergens bereik je een grens en kun je niet meer optimaal genieten. Dit klinkt misschien wel heel zwaar, maar je leeft maar 1 keer. Zou het niet mooi zijn als je meer zou kunnen genieten? Niet alleen van je gezin en je vrienden maar ook van het werk? Ik merk steeds meer dat moeders echt behoefte hebben om even een stapje terug te doen, om weer opnieuw overzicht te creëren, te bedenken wat er anders zou kunnen of om hun eigen behoeften of verlangens helder te krijgen. Alleen merk ik ook dat de tijd en/of de energie vaak ontbreekt om hier ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. Dit vind ik zo ontzettend jammer! Ik zie namelijk regelmatig in mijn praktijk dat moeders hele mooie en waardevolle resultaten bereiken als ze zichzelf even de tijd gunnen om een aantal zaken helder te krijgen...

Next step

Een collega en ik zijn op dit moment bezig met een gratis challenge met gave inzicht-oefeningen en tips om als moeder weer meer te kunnen genieten en te ontspannen. Kleine speldenprikjes die je aanzetten tot actie om net even iets anders te doen dan normaal. Of soms net even iets meer rekening te houden met jouw eigen behoeften. Ook al zet je jouw eigen behoeften vaak niet op nummer 1, af en toe zou je ze natuurlijk best wat meer aandacht mogen geven ;-). De challenge is al begonnen dus daar kun je je niet meer voor opgeven helaas. Er komt nog een volgende ronde. Als je mee zou willen doen aan deze challenge kun je je alvast aanmelden via http://bit.ly/Relaxtemoederchallenge, dan krijg je sowieso een update. Naast de challenge hebben Tessa en ik ook een intensievere "training". Deze training is alleen voor werkende moeders, met kinderen in de leeftijd van 0-12 jaar, een hele selecte doelgroep. In een aantal dagen nemen we je stap voor stap mee. We onderzoeken wat je graag zou willen veranderen en hoe. Dit doen we a.d.h.v. een diversiteit aan oefeningen. Het mooie is dat we dit in een hele relaxte omgeving doen met een fraaie workshopruimte, sauna, hot-tub en een heerlijke tuin. Vanuit de totale rust en ontspanning kun je jouw ideeën over het combineren van moederschap en werk onder de loep nemen en wij helpen jou stap voor stap om jouw ideeën vorm te geven. Je gaat naar huis met een concreet actieplan, jouw wegwijzer. Zelf bedacht a.d.h.v. het stappenplan dat Tessa en ik voor je hebben ontworpen. Wil je meer weten, kijk op www.relaxtemoeder.nl. 1 van de deelneemsters zei het volgende over deze trainings/ontspanningsdagen: "Top! Diversiteit van oefeningen en opdrachten (ratio, emotie, gevoel, fysiek, met handen bezig zijn en ontspanning). Van low hanging fruit naar grotere veranderingen en stappen."







Geen opmerkingen:

Een reactie posten