maandag 10 april 2017

Als moederschap verandert in een burn-out...


Parental burn-out treft moeder het meest!

Een toenemend percentage van de ouders kampt met een "parental burn-out". Dit blijkt uit een onderzoek van de Franstalige Universiteit UCL. Een parental burn-out is een (emotionele) uitputting die opvoeders van kinderen ervaren. Het treft met name de moeders. De cijfers liegen er niet om, 13 % van de beroepsbevolking kampt met burn-out gerelateerde klachten. En onderzoeken wijzen er op dat de werkende moeder een extra kwetsbare doelgroep is. Een beetje extra aandacht voor deze doelgroep is wel op zijn plaats.

Tijden veranderen

Nog niet eens zo heel lang geleden, was het gros van de moeders niet actief op de arbeidsmarkt. Veel van de vrouwen, die ik zelf ken, zijn de eerste generatie werkende vrouwen. We hebben het voorbeeld gehad van onze eigen moeder die thuis op ons wachtte met een kopje thee en een koekje. Ze had de tijd om onze verhalen te beluisteren en ons de aandacht te geven die we nodig hadden. En daarnaast had ze alle tijd om de was en de rest van het huishouden optimaal te organiseren. Anno 2017 nemen de meeste vrouwen geen genoegen meer met de rol van huisvrouw. Tegenwoordig hebben vrouwen tussen +/- 30 en 45 jaar vaak de zorg voor hun jonge gezin, hun werk en het huishouden. Daarnaast kan het zijn dat je zorg draagt voor een (ziek) familielid. Kortom, werk aan de winkel!

Ballen in de lucht

Je hebt als werkende moeder veel ballen in de lucht te houden en hier is helemaal niets mis mee. Het gevaar schuilt er echter in dat je niet meer aan jezelf toekomt. Want eerlijk is eerlijk....je hoeft je niet te vervelen en er is natuurlijk altijd wel een klusje dat op je ligt te wachten. Jouw werkgever heeft het met je getroffen. Je werkt waarschijnlijk meer uren dan je betaald krijgt en je bent perfectionistisch van aard. Het is niet snel goed, er is altijd ruimte voor verbetering. En dat kost tijd. Ook jouw kinderen komen niets te kort. Ze mogen op een sport, je brengt ze naar clubjes of vriendjes en haalt ze op, je wilt leuke dingen met ze doen en ook daar gaan wat uurtjes inzitten per week. Dan is er nog jouw huis en alle taken die hierbij horen en je raadt het al.....TIJD....

Tijd voor jezelf

En als alles dan gedaan is, dan neem je tijd voor jezelf. Maar zeg eens eerlijk, hoe vaak doe je dat? Mag ik raden? Veel en veel te weinig. Niet alleen tijd is een belangrijke factor. Een aspect dat vaak vergeten wordt, is energie. Alle ballen in de lucht houden kost veel tijd, maar neemt ook energie. Af en toe is het nodig om je batterij weer op te laden en het is heel verstandig om hier voldoende tijd voor vrij te maken. 

Energie

Ik merk heel vaak dat moeders kampen met een chronisch energie gebrek. Zo chronisch, dat ze het niet eens meer opmerken. Het hoort bijna een beetje bij het leven. Tja...want vriendinnen hebben het ook en het zal wel overgaan als de kinderen weer wat ouder zijn. Energie verlies je niet alleen door te weinig tijd aan jezelf te besteden, maar ook omdat je überhaupt te weinig tijd hebt/vrijmaakt voor energie-gevende activiteiten. Ik merk dat het opladen van de batterij vaak veel te laat gebeurd. Pas als het echt niet meer gaat en je er echt niet meer om heen kunt, dan moet er echt iets gebeuren....maar dat is echt zonde!! Je kunt met een klein beetje extra tijd voor jezelf en het in kaart brengen van jouw leven al veel eerder een andere wending geven aan je leven waardoor je in ieder geval uit een burn-out blijft. 

Moment van reflectie

Wat ik vaak zie is dat werkende moeders een dubbel schuldgevoel ervaren. Een schuldgevoel richting hun werk én richting hun gezin. Ook geven veel vrouwen aan dat zij meer uren werken dan waarvoor zij officieel betaald krijgen. Als ik hier op doorvraag, komt al snel het verdedigende antwoord 'ja, maar ik word afgerekend op mijn targets". Als er thuis nog gewerkt wordt, heeft dit of consequenties voor de tijd die je kunt doorbrengen met je kind(eren) of het gaat ten koste van je me-time of de tijd met je partner. Realiseer jij je welke invloed je hebt op de keuzes die je maakt? Laat je niet alleen maar leiden door waarden of normen van jouw organisatie. Het is jouw leven, word je ook bewust wat jij belangrijk vindt. Het is altijd goed om eens in de zoveel tijd na te denken of je nog goed bezig bent, maar het combineren van werk en een gezin met kinderen vraagt zeker om een periodieke reflectie. Stel jezelf eens onderstaande vragen en ontdek of jij de behoefte voelt om iets te veranderen.

  1. Hoeveel uren zitten er in een dag en waaraan precies besteed ik deze uren? 
  2. Is mijn dagindeling realistisch?
  3. Wat zou ik willen veranderen (waar zou ik meer tijd aan willen besteden en waar minder)?
  4. Doe ik (nog) wat ik echt leuk vind en haal ik er voldoende energie uit?
  5. Maak ik de juiste keuzes t.a.v. mijn werk, mijn gezin en mezelf?
  6. Neem ik voldoende tijd om bij te tanken?
  7. Hoe kan ik zelf meer invloed uitoefenen op het leven dat ik wil leiden?
Heel veel succes met het beantwoorden van deze vragen en wellicht het in gang zetten van een aantal eenvoudige acties om jouw leven in te richten zoals jij het wilt met een flinke dosis energie! Beetje hulp van buitenaf nodig? Schroom niet, bekijk hier de mogelijkheden. Als je eerst zelf aan de slag wilt met een training vanuit je luie stoel, bekijk dan deze gratis online training.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten