donderdag 4 augustus 2016

6 tips om jouw vakantiegevoel vast te houden


Misschien herken je dit wel. De eerste dagen van jouw vakantie voel je nog wat onrust en het duurt even voordat je echt in de ontspannen modus belandt. Je bent nog aan het afkicken van de drukte en hectiek van het 'normale' leven. Als je eenmaal die ontspanning echt ervaart, merk je eigenlijk pas hoe heerlijk dat is. Dit gevoel zou je voor altijd vast willen houden. Maar als de vakantie bijna ten einde is, begin je waarschijnlijk al weer wat van die onrust te voelen. Gedachten dwarrelen door je hoofd met wat er allemaal op je bordje ligt als je weer aan het werk gaat. Hoe kun je dat relaxte vakantiegevoel nu vasthouden?

1. Ont-moet

In de vakantie hoef je vaak veel minder te doen. Dit is logisch want je bent vrij. Maar bedenk in je normale leven is hoeveel dingen je van jezelf moet. Je kunt vast een lijstje maken van al jouw "moetjes:". Ik ben er van overtuigd dat, waneer je deze lijst kritisch bekijkt, je vast een aantal van deze moetjes kunt schrappen. Hoe is dit voor jou? Kun jij in de vakantie het "moeten" een beetje loslaten? Zo ja, welk effect heeft dat op jou?



2. Vervang "moeten" door "willen"

Dit klinkt misschien vaag, maar deze tip is eigenlijk tweeledig. Aan de ene kant letterlijk het woord moeten vervangen door willen. Het woord moeten heeft vaak een hele negatieve lading en beïnvloedt onze gevoelens op een negatieve manier. Probeer eens meer te denken en te praten vanuit het woordje willen en merk het verschil. Een alternatief is ook het woordje "mogen". Als voorbeeld; "Ik moet vanavond nog sporten" versus "ik wil vanavond nog sporten" of "ik mag vanavond nog sporten".

Aan de andere kant is het goed om jezelf vaker af te vragen wat je nu precies wilt. Als je goed weet wat je echt wilt, ben je beter in staat om bewuste en passende keuzes te maken in je leven. Ik merk dat mensen vaak heel veel willen. Doordat er ook veel moet, lukt het ze niet om de focus te houden. Door in je spraak en denken meer rekening te houden met jouw woordkeuze (willen versus moeten) zul je ook meer de focus op het echte willen kunnen leggen. Doordat je meer gefocust bent op wat je echt wilt, ben je beter in staat om op een ontspannen manier meer te bereiken. Welk woord gebruik jij vaker in de vakantie.....moeten of willen ;-)?

3. Stop met piekeren

Makkelijker gezegd dan gedaan! Er zijn hele goede oefeningen die je helpen om de eindeloze maalstroom aan piekergedachten terug te brengen tot een minimum. Zelf gebruik ik hier een hele effectieve schrijfopdracht voor bij mijn cliënten. Ook afleiding en ontspanning zorgen voor minder piekergedachten. Ga eens bij jezelf na of dit piekeren minder werd tijdens jouw vakantie. En merkte je ook wanneer het weer begon toe te nemen? Neem je piekergedachten eens onder de loep en bedenk ook wat jou helpt om de piekergedachten te stoppen. In het blog "top 5 over het ontstaan van een burn-out" vind je een aanvulling  over het piekeren.

4. Meer ontspanning

Plan meer ontspanningsmomenten in. Dit kunnen korte momenten zijn gedurende de dag, maar ook langere momenten zoals een dagje voor jezelf plannen. In de vakantie zijn wij vaak bewuster bezig met het luieren en bijtanken. Zodra het werkende leven weer begint, jakkeren wij weer aan één stuk door. Ons opgeladen accuutje wordt weer heel snel leeg getrokken met alle gevolgen van dien. Zelf merk ik het altijd aan de instroom van nieuwe cliënten. In juli, augustus en september is het vaak iets rustiger. In oktober volgt een piek. Als ik tijdens de intake vraag naar de opbouw van de klachten, hoor ik vaak de volgende gedachtengang; "Het ging al een tijdje niet zo goed. In de vakantie ging het redelijk goed, maar ik viel al heel snel weer terug toen ik eenmaal weer aan het werk was. Ik heb het gevoel dat het nu echt niet meer gaat". Mijn advies is om niet alleen te ontspannen op vakantie, maar doe dit elke dag bewust. 

5. Energiebalans

Check regelmatig je energiebalans. Zorg dat je meer energie krijgt, dan dat er wegvloeit. Dit klinkt als een open deur, maar ik merk nog te vaak dat mensen geen idee hebben hoe het met hun energiebalans gesteld is. Teken voor jezelf een balans met links de energie-nemers en rechts de energie-gevers. Noteer bij elk item een cijfer of het aantal punten, tel deze punten op en vergelijk de linker- en de rechterkant van de balans. Bekijk waar er voor jou nog iets te verbeteren valt en maak een actieplan om meer energie te ervaren. 

6. Stimuleer positiviteit

Veel van mijn cliënten zijn onder de hoeveelheid spanning die ze ervaren een stukje positiviteit kwijtgeraakt. Zonde, want positiviteit zorgt voor een meer ontspannen gevoel. Als het glas bij jou eerder half leeg is dan half vol, daag ik je uit om een week lang elke dag 5 positieve punten op te schrijven. Je brengt hiermee je focus terug naar een meer positieve kijk. Probeer dit eens uit en als het lukt kun je uitbreiden naar meer positieve punten per dag. Je hoeft niet persé aan hele grootse dingen te denken. Een leuk gesprek met je collega of vriendelijke dame aan de kassa zijn ook goede voorbeelden. Wat verandert er voor jou als je meer gaat focussen op het positieve?

Meer tips

Dit zijn slechts enkele tips. Wil je meer tips ontvangen of op de hoogte blijven van activiteiten of acties op het gebied van ontspanning, flow, stressmanagement en alles wat hiermee samenhangt? Schrijf je dan in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Weet je nu al dat je moeite hebt om het ontspannen vakantiegevoel na de zomervakantie vast te houden? Neem dan snel een kijkje op www.relaxtemoeder.nl zodat je zeker weet dat je het vakantiegevoel dit jaar echt heeeeeel lang gaat vast kunnen houden! Lees ook de ervaringen van de vrouwen die jou voor gingen op www.relaxtemoeder.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten