dinsdag 31 mei 2016

Pilletje tegen burn-out klachten


In 1 klap van je burn-out klachten af





Regelmatig zeggen cliënten tegen mij dat ze het liefst een pilletje zouden willen krijgen om in 1 keer van hun burn-out klachten af te zijn. Logisch want ze zijn moe, hebben weinig energie en ze voelen zich hierdoor uit het veld geslagen. Ze zien op tegen een ellenlange periode van praatsessies. Logisch! Maar hoe komt het nu dat je zo vermoeid bent en wat kun je hier aan doen?

Hormoon huishouding

Ik vergelijk een burn-out gekscherend wel eens met een zwangerschap. Een zwangerschap duurt 9 maanden en in deze 9 maanden vinden er hormonale veranderingen plaats waardoor je emotioneel labieler wordt. In de aanloop naar een burn-out, je hoeft dus nog helemaal niet echt burn-out te zijn, spelen hormonen ook een belangrijke rol, de wel bekende stresshormonen. Bij langdurige blootstelling aan stress bestaat er een grote kans dat je immuun systeem wordt aangetast, wat direct samenhangt met je hormoon systeem. Onder invloed van het stresshormoon produceert je immuunsysteem signaalstoffen die, via invloed op de hersenen vermoeidheid veroorzaken.

Vermoeidheid

Je hormoonsysteem is in de war en je bent oververmoeid. Je voelt je lusteloos en hebt zeker geen energie om iets aan jouw situatie te veranderen. Dit is heel herkenbaar en ik zie dit bij een groot deel van mijn cliënten ook terug. 

Kentering

Al heel snel na het starten van een coach traject zie ik een kentering. Ik zie weer lichtjes stralen in ogen. Langzaam maar zeker maakt het sombere gevoel weer plaats voor een geluksmomentje. Het energieniveau begint weer te groeien, net als het zelfvertrouwen. Dit is een prachtig moment om te zien en ook om dit terug te geven. Vanuit een lege accu ga je snel weer opbouwen. Uit ervaring weet ik inmiddels welke bouwstenen nodig zijn om het energie niveau weer op peil te brengen. De lege accu vult zich en door belangrijke inzichten en veranderingen, blijkt het vullen van die accu steeds sneller te gaan. 

Oplossing

De oplossing om uit je burn-out te komen, of van je spanning af te komen verschilt van persoon tot persoon. Zoals ik eerder schreef, is me inmiddels wel duidelijk welke bouwstenen centraal staan in het terugdringen van spanning en het opbouwen van energie. Deze bouwstenen heb ik verwerkt in een coaching programma. In een kort maar intensief 1-op-1 traject kun je heel specifiek aan jouw persoonlijke vraag werken. Als je nog niet toe bent aan zo'n intensief traject, kun je er ook voor kiezen om op je eigen tempo te werken in een online training. Een online training geeft je toegang tot een beveiligde trainingsomgeving (via het internet in te loggen met een persoonlijke code) waarin je tips en informatie krijgt om weer energie en fun in je leven te ervaren. Ook kun je opdrachten maken die jou handvatten geven om beter om te gaan met stressmomenten. Nog geen ervaring met een online training, maar wel nieuwsgierig? Neem eens een kijkje in deze gratis training om te ervaren hoe dit voor jou kan werken. Wil je op de hoogte blijven van alle tips en info over stress, burn-out en mogelijke oplossingen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Geen opmerkingen:

Een reactie posten