donderdag 7 april 2016

Stress Signalen




  Lichamelijke symptomen:
  • Hoofdpijn
  • Verhoogd arousal, op scherp staan
  • Buikpijn, maag- en darmklachten
  • Maagzuur
  • Verhoogd cholesterol
  • Verstoorde ademhaling
  • Transpireren
  • Rugklachten
  • Nek- en schouderpijn
  • Chronische vermoeidheid (wellicht ook mede door slecht slapen)
  • Hartritme stoornissen
  • Spierspanningen
  • Hoge bloeddruk
  • Duizelig
  • Oorsuizen
  • Menstruatie- en of potentiestoornis
  • Huiduitslag
  • Haaruitval
Mogelijke mentale/emotionele symptomen-> gevoel:
  • Sneller geïrriteerd, boos
  • Frustratie gevoelens
  • Verdrietig
  • Achterdochtig, overal iets achter zoeken
  • Gevoel van hopeloosheid, hulpeloosheid en machteloosheid
  • Woede en wrok
  • Gebrek aan concentratie
  • Onrust
  • Niet meer tot rust kunnen gekomen, gejaagd
  • Opzien tegen werkzaamheden, afspraken verschuiven
  • Minder sociaal, minder communicatief
  • Neerslachtigheid
  • Vergeetachtigheid
  • Desinteresse
  • Onberedeneerde angsten
  • Ontevredenheid
  • Depressieve gevoelens
  • Piekeren
  • Besluiteloosheid
  • Onzekerheid, verminderd zelfvertrouwen
 Gedragsmatige symptomen:
  • Toename alcoholgebruik, meer roken of andere genotsmiddelen
  • Toename gebruik van slaapmiddelen of overige kalmeringsmiddelen
  • Meer slapen of juist slecht slapen
  • Minder tijd nemen voor jezelf of voor energie-gevende activiteiten
  • Problemen met opstaan
  • Nagels bijten
  • Meer snoepen
  • Meer of minder gaan eten
  • Sneller last hebben van ongelukjes
  • Terugtrekken in ons zelf
  • Steeds meer prikkels zoeken door gevaarlijke activiteiten te ondernemen
  • Steeds meer prikkels vermijden
  • Cynisme
  • Minder of juist meer behoefte aan seks
  • Verminderde productiviteit en efficiëntie
  • Gokken
Gedachten en beelden:
  • Dagdromen, fantaseren, ontsnappen aan de werkelijkheid
  • Angstgedachten
  • Negatieve zelfgedachten: ik ben waardeloos, deug niet, ben niets, kan niets
  • Achterdochtige gedachten: ze doen alles achter mijn rug om, ze zagen de poten onder mijn stoel vandaan
  • Agressieve gedachten: ik word uitgebuit, ik haat mijn werk, ze kunnen me wat
  • Zelfopofferingsgedachten: ik offer me wel weer op, als verder niemand zich verantwoordelijk voelt
  • Perfectionistische gedachten: ik kan pas stoppen als er echt geen fout meer in staat, als ik een fout maak dan deug ik niet
  • Ik voel me net een zoutzak, voel me als een geleipudding die in elkaar zakt, ik ben altijd de pispaal beland nog eens in de goot (beelden)

Interpersoonlijke relaties:
  • Conflicten met collega’s, partner, andere gezinsleden, vrienden
  • Woede of irritatie afreageren op een ander
  • Terugtrekken uit het sociale leven
  • Verminderde belangstelling voor de omgeving

Neem tijdig actie!

Welke signalen herken jij bij jezelf en welke actie onderneem je om deze signalen te verminderen? Ga eens af op je gevoel....vind je de hoeveelheid signalen acceptabel of zou het verstandig zijn om er iets aan te doen? Vind je nu dat het tijd is voor actie maar heb je geen idee hoe of waar je kunt beginnen? In mijn gratis online training heb hele mooie oefeningen voor je waarin ik je stap voor stap meeneem. Hierdoor krijg je niet alleen inzicht in wat je doet en waarom, maar ik begeleid je ook om de juiste actie te ondernemen. Verder krijg je allerlei tips en adviezen waardoor je lekkerder in je vel komt te zitten, minder klachten hebt en meer energie overhoudt voor die dingen die echt belangrijk voor je zijn. Neem een kijkje in de gratis online academie. Met video opnames, tips en adviezen en passende opdrachten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten