maandag 14 november 2016

Overwin jouw angst met deze 3 stappen!

Een beetje bang...

Het liedje "een beetje bang' is weer een enorme succeshit van Kinderen voor Kinderen. Je kent ze vast wel, de angsten van je kind(eren). De meeste zul je wellicht bestempelen als irreële angsten. Misschien hoor je jezelf wel heel betuttelend zeggen; "ach lieffie...spoken bestaan niet echt he?!" Maar hoe zit het met je eigen angsten? Waar ben jij bang voor en is deze angst wel realistisch? Ik wil je uitdagen om aan de hand van onderstaande drie stappen, 1 van jouw angsten te overwinnen....


Herkennen en benoemen

Besef welke angsten jij hebt. Schrijf ze desnoods eens op. Pak een vel papier en bedenk je eens waar jij allemaal bang voor bent. En geloof me....draken en spoken zullen niet op je lijstjes staan. Geen letterlijke draken en spoken in elk geval. Maar wel jouw figuurlijke draken. Onlangs hebben we als groep vrouwelijke professionals tijdens een netwerkbijeenkomst (georganiseerd door  Zuiver Wit met en prachtige visualisatie van Janneke de Boer- Boleij) onze draken benoemd. En dit zijn er nogal wat. Zo maar een greep uit deze draken zijn:

  • Ik moet het perfect doen.
  • Voldoe ik wel aan de verwachtingen van een ander ?
  • Ik sta er alleen voor/ik moet het allemaal allen doen.
  • Help straks moet ik uit mijn comfort zone.... 

Accepteren

Druk deze angsten niet weg, maar accepteer ze. Of sterker nog, omarm ze. Wat vertellen deze angsten jou? Onder deze angsten zitten vaak behoeften. Ontdek eens wat jouw behoeften zijn. Er zijn 2 hele grote behoeften die ook heel vaak in mijn praktijk ter sprake komen; "Ben ik goed genoeg?" en "Vinden ze me wel aardig?" Maar deze angsten kun je nog veel specifieker maken voor jezelf.


Doorleef

Doorleef jouw angst. Ga niet het gevecht aan met jouw angst maar vervul de behoefte die onder die angst zit. De drie stappen bestaan dus uit het herkennen en benoemen van jouw angst, vervolgens het accepteren en inzien dat er een bepaalde behoefte aan ten grondslag ligt. Vervolgens ga je jouw angst vanuit een positieve mindset benaderen en stel je jezelf de vraag "wat levert het mij op als ik deze angst overwin?"

Voorbeeld van mijn dochter

Afgelopen weekend in Duinrell vroeg mijn dochter van 7 aan mij. "Mama, wat krijg ik als ik in de Falcon ga? " En oh wat vond ze het spannend. Ze vroeg me om een beloning om over haar angst heen te komen. Ik zei heel droog "weet je wat je krijgt als je het doet?" "Een heel trots gevoel". Na lang twijfelen zei ze: "Mama, ik ga het doen". En drie keer raden wat ze zei toen ze er uit kwam. Inderdaad....."MAMA IK WIL NOG EEN KEER!!"

Aan de slag

Wil je meer weten en/of direct aan de slag met bepaalde dingen waar jij mee worstelt? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang nog gerichtere tips over dit onderwerp en aanverwante thema's. Je kunt je hier inschrijven. Ben je dol op kleine praktische opdrachten, video's met do's en don'ts, overzichtelijk weergegeven? Kijk dan hier in mijn online academie. Heel veel succes. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten