dinsdag 2 oktober 2018

De perfecte moeder bestaat echt!

Daar heb je weer zo'n moeder!

Vanochtend in de gang stond ik nog heel even te wachten voordat ik naar buiten liep. De herfst heeft weer haar intrede gedaan en dit was vanochtend goed merkbaar. Regen en wind. Terwijl ik wachtte, kwam een moeder naast me staan met een klein mannetje op haar arm. Ahhh nee zei ze. Ik was vanochtend heel op tijd, maar ik was de broodtrommeltjes vergeten. Ze vertelde me ook dat ze gister "ook" al de gymtassen was vergeten. Aangevuld met het zinnetje "de juf zal wel denken".

Wat fantastisch

Ik vind dat fantastisch! Het is toch heerlijk dat andere moeders dit soort dingen ook vergeten?! Dat ik niet niet enige ben die wel eens te laat is, de broodtrommels in de verkeerde tas stop, nieuwe gymschoenen koop en ze vervolgens vergeet in de tas te stoppen. Je zou het zo graag willen, dat alles perfect loopt. Dat je alles onder controle hebt, maar de realiteit is nu eenmaal anders.

Het valt niet altijd mee

We hebben het er maar druk mee. Een verantwoordelijke baan, een gezin en we willen ook nog een beetje gezond leven, in shape blijven, ons huis netjes houden en....en....en... Maar het is ook wat we er zelf van maken. Hulde aan de moeder die vanochtend haar tekortkomingen met me deelde. Gedeelde smart is halve smart. Maar het zou nog fijner zijn als zij er heel hard om had kunnen lachen? Niets van "wat zal de juf wel niet denken?' of  "gister ben ik het ook al vergeten, het gaat echt niet goed zo". Wat zou er gebeuren als ze kon omdenken?

Wij zijn de spiegel voor onze kinderen

Als wij alles zo goed willen doen, dan leren we onze kinderen ook dat dit zo hoort. Als we een fout maken en we vinden dat niet okay, dan pikken kinderen dit ongemerkt ook op. Als je zou kunnen omdenken en het positieve van deze situatie in zou kunnen zien, dan ontstaat er een hele andere dynamiek.

Een kind die zijn lunchtrommeltje vergeet, mag dan delen met een vriendje. Ja, ze leren dus delen. En ze eten misschien in 1 keer een boterham met kaas, terwijl ze dit thuis niet eten. En een kind die zijn gymtas niet mee heeft, zoekt naar een oplossing. Ja, want gymmen in een onderbroek is niet meer cool als je 6 jaar bent. Ze worden creatief en oplossingsgericht. Welke spiegel wil jij zijn voor je kind?

De perfecte moeder bestaat echt!

Je bent perfect zoals je bent! Als je iets vergeet, als het even niet gaat zoals je had gewild. Perfectie zit hem niet in alles goed doen, maar in hoe je omgaat met de situatie zoals hij is en er af en toe heel hard om kunnen lachen. Wees mild voor jezelf en laten we met elkaar mild zijn voor alle andere moeders. Ik zei vanochtend tegen deze moeder; "nou, gelukkig overkomt het ons allemaal." Denk niet dat je het niet goed doet, heb er geen oordeel over. Je doet je best en stiekem, heel diep van binnen, weet jij dat ook wel. Maar vanochtend, op deze regenachtige dag, wilde ik alle moeders nog even een hart onder de riem steken. 

Ps:
Ik ben aan het werken aan een splinternieuw online programma speciaal voor werkende moeders. Ik vertel hierin over het brein van de vrouw, hoe deze daadwerkelijk verandert na de bevalling, hoe we omgaan met dingen en hoe je als werkende moeder minder stress kunt ervaren. Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkeling, laat het me weten via deze link.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten