donderdag 8 maart 2018

5 tips om jezelf te accepteren

Een cliënt heeft na haar coach-traject met mij een blog geschreven voor haar sportschool. Ik mag haar blog met jullie delen en hopelijk geeft het jullie ook inzicht.


Zelfacceptatie – Ik mag er zijn!


Jezelf accepteren is makkelijker gezegd dan gedaan. Helaas weet ik daar alles van. Lange tijd heb ik enorm geworsteld met een laagzelfbeeld in combinatie met (een dwang tot) perfectionisme. Nooit was het goed genoeg. Constant vergeleek ik mezelf met anderen en legde ik (onbewust) de lat nog hoger voor mezelf. Ik moest afvallen dacht ik, dan is het goed en ben ik tevreden. Na een lange tijd bewust op m’n voeding letten in combinatie met sporten was ik op den duur op het streefgewicht wat ik in m’n hoofd had. Maar het grote “YES” moment kwam niet. Sterker nog, ik vond mezelf nog minder mooi. Ik miste mijn vrouwelijke vormen en vond mezelf zelfs te dun.  Toen kwam mijn grootste eyeopener; het lag niet aan de kilo’s maar het ging puur om zelfacceptatie. En zolang ik mezelf niet kon accepteren zou ik altijd ontevreden blijven en op zoek zijn naar het perfecte plaatje.
Maar… sinds een paar maanden kan ik eindelijk zeggen dat ik mezelf accepteer maar ook dat ik tevreden en trots op mezelf ben.

Hoe ben ik zover gekomen? Door middel van een coach heb ik geleerd om de positieve kanten van mezelf te benoemen. Elke dag moest ik in een schriftje 5 dingen opschrijven die wel mooi waren aan mezelf of waar ik trots op was. En dat waren niet alleen uiterlijke kenmerken maar ook eigenschappen. Want niet alleen je uiterlijk maakt jou tot een mooi mens! Daarna moest ik de punten die ik had opgeschreven tegen mezelf zeggen in een spiegel. De eerste keren waren zeker ongemakkelijk of zelfs raar maar het had effect. Langzaam ging ik inzien dat ik er gewoon mocht zijn. Dat ondanks niet alles perfect is, het gewoon goed is. Op den duur zag ik meer positieve dan negatieve dingen en op dat moment had ik mezelf geaccepteerd! En toen kwam eindelijk dat “YES” moment.

En ik kan uit ervaring vertellen dat dat één van de fijnste gevoelens is die er bestaat. Er is iets van me afgevallen en eigenlijk ben ik sindsdien nog een mooier mens geworden. Waarom? Omdat zodra je jezelf accepteert je dat uitstraalt naar buiten. De mensen om je heen zullen de verandering opmerken en ik kreeg daarna zoveel lieve en mooie complimenten van mensen. Kreeg ik daarvoor geen complimenten? Jawel! Maar zolang je het zelf niet gelooft heeft het geen waarde.

Mijn 5 tips: 

1. Het allerbelangrijkste: STOP jezelf te vergelijken met anderen. Elk mens is uniek en iedereen behaalt zijn of haar doel op een andere manier.  Vergelijk jezelf niet met de fitgirls of fitboys van Instagram. Zij werken misschien al jaren dag in dag uit aan hun doel terwijl jij misschien nog maar net bent begonnen of 1 keer in de week sport. Je legt de lat namelijk te hoog voor jezelf als je het wel doet. Met ontevredenheid en een laagzelfbeeld als gevolg.
2. Schrijf elke dag 5 dingen op die je mooi vindt aan jezelf of waar je trots op bent. Vergeet hierbij ook je mooie en goede eigenschappen niet. De combinatie maakt jou tot een mooi mens.
3. Zeg tegen jezelf in een spiegel wat je bij punt 2 over jezelf hebt opgeschreven. Vind je dat moeilijk? Begin dan dagelijks met het zinnetje ‘’Ik mag er zijn’’.
4. Praat er met anderen over. Vraag familie of vrienden naar wat zij mooi vinden aan jou als persoon.

5. Geloof in jezelf! YOU CAN DO IT J


En zijn er nu nooit meer momenten dat ik hier last van heb? Jawel, zeker wel! En dat zal waarschijnlijk mijn hele leven zo blijven, maar ik weet nu wat ik op zo’n moment tegen mezelf kan zeggen en hoe ik ermee om kan gaan. Ik blijf een perfectionist met een droom plaatje in mijn hoofd van hoe ik er graag uit zou willen zien (welke vrouw of man heeft dat niet?). Dat plaatje zorgt er echter niet meer voor dat ik mezelf als persoon naar beneden haal en dat ik me telkens ongelukkig voel. Nee, het is nu gewoon een doel waaraan ik langzaam en serieus aan werk. Of ik het haal? Geen idee! Maar trots ben ik sowieso op mezelf en gelukkig. En DAT is het allerbelangrijkste.


Be You, Always! Liefs, Jet

Denk jij dat je ook baat hebt bij een coach-traject? Maak een vrijblijvende afspraak of start vanuit huis met een gratis online training om jouw stressbronnen aan te pakken. Meld je gratis aan voor dit waardevolle pakket met heldere filmpjes, uitleg over stress, tips en valkuilen en zeer praktische oefeningen. Zet stress om in energie, start vandaag al. Klik hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten